Voorkom een lang verbouwingstraject: 3 tips

Verbouwen duurt lang. Althans: langer dan we gewend waren. Hoe kunnen we slimmer te werk gaan zodat een verbouwing niet te lang duurt?

‘Duurt lang’. Bij ons thuis een bekend begrip, als het eten niet direct op tafel staat. Maar ook bij onze klanten horen en voelen we we vaak ‘de zucht’ bij het zien van de eerste planning voor de verbouwing van het kantoor. Ja, verbouwen duurt lang. Althans: langer dan we gewend waren. De corona pandemie heeft hout- en staalfabrieken stilgelegd, vergrijzing heeft het aantal vakmensen uitgedund en de particuliere verbouwingsdrift maakt dat materialen en timmermannen sowieso schaars zijn. Hoe kunnen we slimmer te werk gaan zodat een verbouwing niet te lang duurt?

De perfecte imperfectie

De levertijd van materialen is enorm gestegen. Dit geldt vooral voor plaatmateriaal wat veel in kantoormeubelen verwerkt wordt. Zo is de levertijd van bijvoorbeeld bureaus verdubbeld van 8 naar 16 weken. Kun je om het bestellen van materiaal heen? Dan ben je sneller klaar.

Deze gedachtegang zien we in een aantal van onze projecten terug. Waar voorheen automatisch de keuze viel op maagdelijk nieuw materiaal wordt nu de charme van hergebruik weer ontdekt. Dit vergt een soepele geest van de architect en opdrachtgever, want het materiaal wordt door hergebruik vaak net anders dan beoogd. Ook vraagt hergebruik om een aanpassing van het ontwerp zodat het niet ‘minder mooi’ wordt maar juist spannender. Als je eenmaal deze mindset hebt, dan kan de uitkomst je positief verrassen!

Denk aan ingekorte boardroomtafel die nu als leestafel pronkt bij de entree, een knipoog voor bezoekers die binnenkomen en ‘zitting mogen nemen in de board.’ Bij een ander project zijn de muren hergebruikt en de aangehaalde stukken in het kleurenpallet meegenomen. De perfecte imperfectie!

Bouwteam

Bouwen en verbouwen doe je samen en het liefst in goed vertrouwen. Dat kan ofwel door vooraf alles af te kaarten in een allesomvattende opdracht, ofwel door met elkaar hetzelfde doel na te streven. Die laatste vorm noem we ‘het werken in een bouwteam’. Bouwen in een team associëren mensen vaak met veel (onnodig) overleg en oplopende vertraging.

Toch win je juist tijd door goed te overleggen. Hoe dat zit? De leverancier en aannemer geven direct de levertijden aan, zodat de architect of opdrachtgever een weloverwogen keuze kunnen maken. Komt de levertijd niet uit in de gewenste planning? Dan kunnen die keuzes op voorhand bijgesteld worden en juist daarin zit directe tijdwinst.

Stel: een gietvloer blijkt niet op tijd voorhanden te zijn. Het bouwteam kan dan besluiten om toch de betonvloer te coaten of andersom. Het verder denken dan de eigen expertise en het oplossen van ‘andermans’ problemen maakt het bouwteam tot een succes. Het gemeenschappelijke doel is dan ook het op tijd opleveren van een goed interieur voor de organisatie en niet het puur uitvoeren van de eigen taak.

Vroegtijdig kiezen

Een bouwproces is vaak het sluitstuk van een lang proces dat vaak begon met de vraag: ‘Gaan we verhuizen of verlengen we de huur?’. Strategische vraagstukken die gelukkig niet lichtvoetig genomen worden. Een jaar voor de opzegdatum van het contract is vaak de kogel wel door de kerk. En één jaar is tegenwoordig echt nodig als doorlooptijd voor een verbouwingstraject. Dus direct aan de slag!

In een verbouwingstraject zullen veel keuzes gemaakt moeten worden. Keuzes waar iedereen anders over denkt. Keuzes waarvan je wellicht denkt dat je ze later nog kan maken. Alles kan. Ook late knopen doorhakken. Maar wil je dat de verbouwing niet te lang duurt? Dan is het beste advies wat wij geven: begin op tijd en bepaal vooraf wie voor welke keuze staat. Stel belangrijke beslissingen niet uit om vertraging te voorkomen.

Agility

Eigenlijk komen bovenstaande tips neer op: flexibiliteit en communicatie. Agility. Weten wie welke keuzes maakt, durven vertrouwen op experts, en meegaan in de verrassingen die een bouwproject met zich meebrengen. Dat geldt voor zowel de opdrachtgever als uitvoerder. Een heldere en constructieve communicatie tussen deze partijen én intern in de organisatie is essentieel. Hiermee bereik je dat iedereen die betrokken is mee kan werken aan mogelijke oplossingen en werk je aan een gezamenlijk doel.

Dit geldt dus ook voor thuis. Als ik volgende keer het eten niet op tijd op tafel heb staan en mijn kinderen “duurt lang” hoor zeggen, moet ik communiceren wanneer het wel klaar is. Misschien kunnen ze dan voor het sporten een restje van gisteren opwarmen. De perfecte imperfectie!

Hoe brengen we weer leven op kantoor

"*" geeft vereiste velden aan

*

Meer informatie nodig over dit onderwerp?

Wij denken als vastgoedspecialist graag met u mee. Neem gerust contact met ons op!

Lees verder…

Douchen in bed

In deze blog geven wij u tips om de zoektocht naar u nieuwe zakelijke woning te vergemakkelijken.Een wat merkwaardige titel voor een blog, maar laat me het u uitleggen. In…
Lees verder

Te gast op kantoor!

Koester, verleid, verbind, verwen. Werk Privé Balans 60% van de mensen uit ons onderzoek geeft aan in de toekomst graag te willen blijven thuiswerken omdat het schakelen tussen werk-privé zo…
Lees verder

Onafhankelijkheid als drijfveer

Mensen vragen mij wel eens naar mijn drijfveren. Drijfveren? Wat bedoel je precies? Nou, waar krijg je energie van? Natuurlijk weet ik direct waarnaar wordt gevraagd, maar die paar tussenvragen…
Lees verder