In januari wenst men elkaar een goede gezondheid toe en dat wensen wij u ook.

Denkend aan een ’gezond kantoor’ is de eerste gedachte misschien fruit of een gym. Maar laten we het dichter bij huis zoeken. Een gezond kantoor is ook een kantoor waar men op een gezonde, lees rustige manier kan werken. Stilte in de werkomgeving is daarbij een must als u zich wilt concentreren en productief wilt zijn.

Uit ons onderzoek: de Thuiswerkfactor, geeft de helft van de mensen aan dat de concentratie niet op kantoor, maar thuis beter is. Dat is de wereld op zijn kop! Veel medewerkers blijken naar huis te vluchten, waardoor het kantoorpand nog enkel de functie van ontmoetingsplek houdt.

De vraag is nu: hoe brengen we de vervlogen rust naar kantoor terug. Dit is één van de onderwerpen die besproken wordt in onze whitepaper; over de impopulariteit van de kantoorruimte én mogelijke oplossingen. In dit artikel delen we een aantal insights ingezoomd op het onderwerp: focus op kantoor.

#1 Meer ruimte per bureau

Tijdens de coronapandemie werden werkplekken ‘weggestreept’ en daalde het aantal werkplekken in een ruimte. Bij het bepalen van ruimtebehoeftes vóór de coronapandemie werd gerekend met zes of zelfs vier vierkante meter per bureau. Inmiddels wordt medewerkers meer ruimte gegund, omdat tijdens de coronaperiode ervaren is hoe heilzaam dat is. Dit is ook terug te zien in kleinere groeperingen van bureaus zoals werkeilanden van vier tot zes bureaus in plaats van acht. Meer ruimte voor minder werkplekken maakt het kantoor rustiger en gezonder. Ook hebben we tijdens de pandemie geleerd om online te werken, waardoor er minder papierwerk nodig is. Door deze ontwikkeling kunnen veel kasten eveneens verwijderd worden. Voor beiden geldt dat iets inleveren niet populair is, maar toch omhelsd wordt als er groene invulling of meer comfort voor terugkomt. Groen voor grijs noemen we dat.

#2 Geluidsabsorptie

Werkruimtes met een prachtige strakke gietvloer, glazen wanden en een opengewerkt industrieel plafond: het ziet er allemaal prachtig uit op foto’s. Maar zodra mensen er echt in gaan bewegen, kaatst het geluid rond in de hoop ergens te kunnen landen.

Wij zien regelmatig dat een akoestisch adviseur uit het project wordt geschrapt. Als adviseurs hanteren wij vaak de stelregel: de akoestische waarde van een ruimte wordt bepaald door het aantal vierkante meters oppervlakte, maal de absorptiecoëfficiënt. In andere woorden: hoe groter en zachter de oppervlakte, hoe rustiger de werkomgeving. Vandaar dat poreuze of zachte plafondplaten, vloerbedekking en gordijnstoffen zoveel effect hebben voor het maken van een rustige werkomgeving.

#3 Zones voor rust

In bepaalde gevallen adviseren we, om het kantoor, in te delen in zones voor verschillende doeleinden (met bijbehorende dynamiek). De rust van de werkplek kan wel degelijk goed gecombineerd worden met de drukte van een ontmoetingsruimte, áls medewerkers zich maar bewust zijn van het doel dat voor die ruimte dient. Idealiter sluit de routing in het gebouw aan bij deze zones. Een beproefd concept: bij de entree van een verdieping creëert u een ruimte voor ontmoeting, in het midden de reguliere werkplekken en aan het einde van een vleugel een stiltezone voor focus en concentratie. Simpel gezegd: Van Bruis naar Ruis tot Rust.

Vergis u niet in de valkuil door stilteruimtes enkel aan te geven met een symbool aan de wand. U kunt daarentegen beter zorgen voor een duidelijke scheiding tussen de zones. Plaats bijvoorbeeld een muur en een deur, zodat het duidelijk is dat er een stilte zone wordt betreden. Ook kunnen verschillende stijlen en /of inrichtingen helpen, zodat het verschil van zones in één opslag duidelijk is. Het kantoor verandert dan van kantoortuin naar stiltebos.

#4 Meer belplekken

Hybride werken heeft tot gevolg dat medewerkers behoefte hebben aan belcellen, conference-call-plekken en concentratieruimtes. Immers een deel van de collega’s waarmee afgestemd moet worden werkt thuis. Door deze ruimtes te faciliteren, ervaren andere collega’s geen overlast van het bellen. Deze ruimte zijn er in allerlei vormen en maten. Onze voorkeur gaat uit naar een iets grotere belruimte waar men prettig kan zitten met laptop en spullen om zich heen, zonder dat het een als een vissenkom effect geeft. Het moet immers geen ‘straf’ zijn om te bellen op die plek.

Vóór corona belden we nog geen 5% van de tijd. Tijdens de coronapandemie liep dat op tot 22% (bron: Measuremen). Het verschilt per organisatie, maar om een afdeling met twintig werkplekken twee belplekken te geven is tegenwoordig best gebruikelijk. Een logisch gevolg is dus om fors meer belplekken dan voorheen te creëren.

Nieuw jaar

Dat naast de rust in het kantoor, ook de plek is voor de ontmoeting, is evident. De balans erin vinden is de kunst. Meer tips en tricks hiervoor vindt u in onze whitepaper waarin we oplossingsrichtingen delen die gestoeld zijn op ons eigen onderzoek. Dit met als doel, in het nieuwe jaar, een kantoorinrichting te maken die voor u en uw collega’s veel gezondheid, rust, gezelligheid en productiviteit brengt!

U downloadt het volledige whitepaper hier.

Workplace consultant